Är det fotosyntes eller solceller månntro?

Ja, jag vet inte riktigt vilken av dem det är som gett mig energi, men just nu, så finns den där. När ljuset är det som väcker mig på morgonen ter sig inte längre livet så komplicerat och energikrävande. 
 
Betyg ska sättas på eleverna, men det är helt ok, jag har koll. 
Odlingarna ska startas. Det går bra, jag har gjort det efter mitt eget sinne och inte forcerat någonting. (faktiskt)
Stugan i Stavsätra ska få kärlek och vård, kul och engagerande!
Tomten i byn (jo om några få veckor blir jag nog fastighetsägare) behöver röjas, härligt att få se den börja återta en form, som den en gång hade!
 
Jag känner mig nästan som de här, ny och fräsh.

Is it photosynthesis or solar cells per-maybe-haps?
Well, I don’t know which one has given me this burst of energy, but right now, it’s there. Whe morning light is what wakes me up, life no longer seems so complicated and demanding.
Students are to be graded, but that’s ok, I’m on top of it.
Cultivations are to be started. That’s fine, I have done it by my own judgement and not rushed any of it (really)
The cabin in Stavsätra is about to get some TLC: seems like fun!
The property in the village (yes in a few weeks I will probably become a property owner) needs clearing, it will be nice to see it retake the shape that it once had!
I feel almost like these, new and fresh.

 
 
 
Nog om mig! Detta inlägg ligger under odling, nu får det vara slut på sidospår! Här kommer bilder:
Enough about me! This post is in the gardening category, let's not get distracted! Here are some pictures:
 
 
Auberginen får stanna inne någon vecka till.
The aubergine plant will have to stay inside another week. 
 
 
 
Så här såg odlingarna ut den 20 Maj. 
This is what the garden looked like on the 20th of May.
 
 
 
Jordgubbarna är på gång, men jag tror inte de hinner till midsommar. Vi får väl se...
The strawberries are on their way, but I don’t think they’ll be ready by midsummer. We shall see… 
 
 
 
 
Purjolöken har fått flytta ut, men det känns fortfarande otroligt att de där små ska bli lika stora som fjolårets.
The leeks have moved outside, but it still feels incredible that these things will be as massive as last year’s. 
 
 
Rädisorna på friland har tittat upp och är på gång.
The radishes grown outside have popped up and are on the roll.
 
 
 
Gräslöken har nog köpt tillväxthormon när jag inte tittade. 20 Maj såg den ut så här. 
The chives have probably been sneaking off to buy some growth hormones when I wasn’t looking. On the 20th of May they looked like this.
 
 
 
Bondbönorna hade också börjat titta upp, de har klarat sig utmärkt utan fiberduk. Men senaste frosten var ju den 12 Maj. 
The broad beans have also popped up and have survived excellently without cover. But then again, the last frost was on the 12 of May.
 
 
Prövar i år att odla lök från frö. Detta är Senshyu Yellow
This year I am attempting to grow onions from seed. This one is called Senshyu Yellow.
 
 
 
Vitlök är första gången jag prövar. Jag har två sorter, Flavour och Thermidrome. Det var väldigt härligt i April när man bara väntar på att sommaren ska börja, och vitlöken, först av alla, tittade upp. Så här ser den ut nu i alla fall!
Garlic is also being attempted for the first time. I have two varieties: Flavor and Thermidrome. April was lovely, when all you’re longing for is summer, and then the garlic pops up to give you a promise of warmth to come. This is what it looks like now anyway.
 
 
 
 
Strandkålen är utplanterad. Hoppas den trivs. Jag försöker hitta en stabil stomme av perenna grönsaker och örter, och dessa om de fungerar bra skulle kunna ersätta att odla Broccoli. Härdiga i zon 4(5) har jag för mig, så en del omvårdnad kommer de nog att kräva. 
The sea kale is also planted outside now. I hope it likes it’s new home. I am trying to build a gardening frame of perennial herbs and veg and these guys could hopefully be a good replacement for broccoli. They are borderline hardy in this area so they may require some TLC.
 
 
 
 
De bor där till höger bredvid potatisfårorna, där plasten för femtifjortonde gången blåst av/sönder. Ni odlare med småbarn kanske skulle tycka om denna perenna nyttighet som förhoppningsvis klarar sig själv..
 
Till familjen: Jag har några småplantor för er att dela på, hör av er om ni är intresserade. 
 
Och till sist: Klockan halv 10 en arbetsonsdag så är det svårt att fundera på att sova när det ser ut så här utanför. 

They have been placed there to the right of the potato furrows, where the plastic has been blown off/apart for the fifty-fourteenth time I think. You gardeners with families might benefit from this vegetable that theoretically you pop in the ground and then just reap the benefits of.
And finally: at 9:30 pm on a working Wednesday, it is hard to imagine going to bed when the view outside looks like this.

 
 
 
 
Måste ju ändå passa växthuset tills solen gått ner helt, kan jag skylla på medan jag njuter av kvällssolen. 
I still have to look after the polytunnel until the sun has set: is my current excuse to enjoy the evening sun.
 
 
Det är inte så tokigt när våren sakta går över i sommar. Det är faktiskt rätt så fantastiskt.
 
Om tre veckor går eleverna på sommarlov, och den 18 Juni är min sista arbetsdag för läsåret. Njuta, det kan jag göra redan nu. 
 
Må gott!

I still have to look after the polytunnel until the sun has set: is my current excuse to enjoy the evening sun.
It’s not so bad when spring turns into summer. Actually, it’s quite fantastic.
In three weeks the students will go on summer leave. On the 18th of June I will work my last day for this school year. Enjoy myself, that I can do already.
Be well!

 
//Stefan. 
 

Kommenterat:

1 Mamma A:

Låter härligt att humöret har stigit takt med termomentern. Odlar du gräslöken i ren dynga eller...?

Svar: Nästan, jag hade i 100 liter hästgödsel på krage förra året och några säckar jord.
Tre lantisar

Kommentera här: